Serwis ogumienia IGA | Wymiana opon, wyważanie kół, pompowanie kół azotem, naprawa opon i dętek, opony letnie, opony zimowe, alufelgi

Eksploatacja


Wymiana zaworu przy wymianie opony

Wbrew pozorom zawór jest bardzo ważnym elementem, który ma wpływ na szczelność koła a wiec na bezpieczeństwo i trwałość opony. Przy za niskim ciśnieniu, opona zużywa się nieprawidłowo i zdecydowanie za szybko! Wymiana zaworów jest bardzo ważna gdyż w czasie użytkowania zawór ulega uszkodzeniu w wyniku starzenia się i pod wpływem oddziaływania siły odśrodkowej podczas obracania koła. W skrajnych przypadkach uszkodzony zawór może wystrzelić, przez co powietrze z koła wydostanie się w ciągu ułamków sekundy, co może być tragiczne w skutkach. Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i rodziny wymieniając, co sezon zawory w swoich kołach!

Złe wyważanie kół obniża komfort jazdy oraz powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia, układu kierowniczego, łożysk oraz opon.  Profesjonalizm naszych mechaników oraz wysokiej klasy sprzęt zapewni Państwu, aby koła były starannie wyważone. Pamiętaj, aby koła w Twoim aucie były wyważone przy każdej wymianie nie wystarczy przykręcić kół!


Wyważenie koła przed przykręceniem 

Złe wyważanie kół obniża komfort jazdy oraz powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia, układu kierowniczego, łożysk oraz opon. Profesjonalizm naszych mechaników oraz wysokiej klasy sprzęt zapewni Państwu, aby koła były starannie wyważone. Pamiętaj, aby koła w Twoim aucie były wyważone przy każdej wymianie nie wystarczy przykręcić kół!


System TPMS oraz jego zalety

TPMS (TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM) - to urządzenie, zamontowane do zaworu koła znajdujące się wewnątrz opony, monitorujące ciśnienie i temperaturę gazu w oponie, jednocześnie wysyłając tą informację do odbiornika w aucie.  Dzięki temu systemowi kierowca ma stałą kontrolę nad ciśnieniem w kołach, co w dużym stopniu poprawia bezpieczeństwo i ekonomię jazdy.  Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w kołach wpływa również na redukcję spalin oraz zmniejszenie zużycia opon. 
Czujniki TPMS w najbliższym czasie staną się obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego auta, a od wielu lat są już w dużej mierze stosowane.

Czym jest spowodowane zapalenie się lampki ostrzegawczej w TPMS?

Lampka głównie zapala się jeśli w kole brakuje 25% lub więcej powietrza. Innymi z powodów wadliwości czujnika może być:

  • uderzenie w krawężnik
  • wjechanie w dziurę
  • korozja czujnika
  • wysoka / niska zewnętrzna temperatura
  • słaba lub wyczerpana bateria w czujniku
  • niepoprawnie zainstalowany TPMS
Jak długo mogą pracować baterie w czujnikach TPMS?

Bateria zamontowana z oryginalnymi czujnikami jest w stanie pracować przez 5-7 lat. Bateria nie jest włączona dopóki czujnik nie zostanie zainstalowany i zaprogramowany w aucie. Oszacować stan baterii można na podstawie przejechanych kilometrów lub wieku auta. Jeśli samochód ma ponad 5 lat lub przejechał ponad 160tys km, oryginalny czujnik może zacząć wysyłać błędne informacje. Jeśli przebieg zbliża się do 160tys km, zalecana jest zmiana wszystkich 4 czujników jednocześnie. Pozwoli ci to uniknąć dodatkowych opłat związanych z wymianą i kodowaniem pojedynczych czujników.

Według badań przeprowadzonych na rynku europejskim ok 40% kierowców nie kontroluje ciśnienia w kołach.
Niedopompowane opony mają nie tylko wpływ na zwiększone zużycie opon oraz paliwa, lecz także wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

W Europie nie zostało określone jaki typ systemu monitorowania ciśnienia w kołach musi być zamontowany w pojeździe.
W związku z tym producenci mają swobodę tego co montują.

Możemy wyróżnić dwie grupy czujników:

  • system pośredni – wykrywają nagły spadek ciśnienia, działają na zasadzie porównania zebranych pomiarów z innych urządzeń,
  • system bezpośredni – czujniki montowane bezpośrednio wewnątrz opony i dostarczają szczegółowe informacje związane z ciśnieniem i temperaturą wewnątrz koła.

Poniższy wykres prezentuje jak ma się montaż systemu pośredniego do bezpośredniego.

Jak można dostrzec na powyższym zestawieniu, system pośredni montowany jest przy autach z grupy VW (VW, Audi, Skoda, Seat), pojazdach z grupy PSA (Citroen, Peugeot) oraz w autach z grupy Fiat. Reszta pojazdów wyposażona jest w system bezpośredni.

System pośredni montowany głównie w autach z grupy VW, PSA, Fiat. Jest rozwiązaniem tanim w opracowaniu oraz prostym w użyciu.
System ten nie pokazuje tak dokładnych informacji jak system bezpośredni, ale jest za to bardziej przyjazny dla użytkownika pojazdu.
Jest to system wykorzystujący informację o szybkości obrotu koła dostarczonych przez ABS i ESP. System sprawdza czy wszystkie koła obracają się z taką samą prędkością, jeśli po pewnym czasie wykryje różnicę w szybkości obrotu koła przekaże informację kierowcy, że w którymś kole jest nieodpowiednie ciśnienie.

Coraz częściej można spotkać kolejną generację pośredniego systemu kontroli ciśnienia w oponie. Wykorzystuje się w nim pomiar wibracji na poszczególnych kołach oraz zmiany obciążenia podczas manewrów skręcania, przyspieszania oraz hamowania. Pomiary jak w poprzedniej metodzie są porównywane między wszystkimi czterema kołami.

Problemy systemu pośredniego:
  • Jeśli we wszystkich oponach ciśnienie jest nieprawidłowe, ale zbliżone do siebie, system uzna, że ciśnienie w kołach jest prawidłowe.
    Kierowca musi sam kalibrować system po każdym pompowaniu / wymianie opon. Czyli po każdym pompowaniu musimy zresetować system monitorowania ciśnienia, aby skalibrować go do nowych ustawień.
  • Informacja o różnicy ciśnienia jest wysyłana z opóźnieniem do komputera, z tego względu, że proces porównania jest długotrwały. Wynika to z tego, że brane pod uwagę są warunki trakcyjne, które mogą zmienić prędkość obrotową koła.

System bezpośredni montowany jest w około 80% aut wyposażonych w system pomiaru ciśnienia w oponach.
System jest dokładny, pomiar wyświetlany w komputerze w aucie. Dzięki zamontowanym czujnikom wewnątrz opony mamy stały wgląd na zmiany w ciśnieniu. Czujnik może być zamontowany w różny sposób wewnątrz opony. Najbardziej popularne są czujniki zamontowane razem z zaworem powietrznym. Spotkać również można czujniki montowane bezpośrednio na feldze (np. Ford Mustang) lub montowane bezpośrednio na oponie (nowe rozwiązanie firmy VDO).


Problemy systemu bezpośredniego:
  • Łatwo je uszkodzić podczas demontażu opon. Na chwilę obecną zdarza się to coraz rzadziej, spowodowane jest to tym, że serwisanci zaczęli traktować wszystkie koła jakby były wyposażone w czujniki ciśnienia TPMS.
  • Koszta, jeśli czujnik zostanie uszkodzony lub wyczerpie się bateria powinno się go wymienić. Koszt czujnika to między 150-500zł (zależenie od modelu auta), do tego należy doliczyć kalibrację oraz aktywowanie czujnika.

Należy pamiętać, że felgi powinny być zakładane w to samo miejsce, co był przed demontażem. Jeśli założymy je w inne miejsca niż pierwotnie będzie wiązało się to z przyuczeniem auta do zmiany położenia kół. Jeśli auto jest wyposażone w system automatycznej nauki, wystarczy tylko wybrać z Menu pojazdu opcję “Zmiana położenia kół”.

Należy pamiętać, że powietrze jest podatne na zmiany temperatury, co powoduje jego rozprężanie i sprężanie. Może powodować to różnicę w wyświetlanym ciśnieniu. Aby uniknąć błędnego odczytu najlepszym rozwiązaniem byłoby pompowanie kół azotem.

Obydwa systemy są ciągle rozwijane, poprawiając przy tym komfort i dokładność odczytu pomiaru.

Gdzie nas znaleźć

Września, ul. Sikorskiego 34
Pyzdry, ul. Wrzesińska 29
Korzystając z naszej strony zgadzasz się na użycie plików cookie. X